Egy szubjektív pont

Levelling The Playing Field
sztrovacsek
2022-11-01 · 12:00
Ez a cikk egy tippet ad egy marketing témában, és három gyakorlatot.

Fotó: Belinda Fewings / Unsplash

Véleményem szerint a blurb - az ARPPU után - az egyik legrosszabbul elnevezett dolog a játékiparban. A borzalmas neve ellenére, a rövid összefoglaló megírása független fejlesztőként vagy alkotóként nagyon gyakran használt készség lesz - legyen szó az áruházi oldaladról, a kiadónak szánt bemutatódról, vagy a weboldaladról. A blurb egy rövid promóciós szöveg a játékról, és általában három helyen használjuk: tagline, áruházi leírás és funkciólisták.

Valamit szeretnék előre tisztázni: a blurb-jeid nem olyan dolgok, amiken minden áll vagy bukik. Ha valamiben, akkor abban segítenek, hogy a lendületben tartsanak, vagy megakadályozzák, hogy olyan játékosok lepjék el az értékeléseid, akiket nem is érdekel a játékod. Amint azt a korábbi, Tölcsér című cikkben már kifejtettük, minden promóció célja, hogy csábítsa a potenciális játékosokat, közben pedig szűrje ki azokat, akiknek nem tetszene a játék. A blurb sem más: a célunk az, hogy világosan kommunikáljuk a játék erősségeit, és egyértelművé tegyük, hogy mire lehet számítani.

Ez azt jelenti, hogy a legtöbb fejlesztő, akivel beszélek, nagyon objektív szemszögből próbálja megközelíteni a blurb megírását, és egy olyan formulát követ, amely valahogy így néz ki:

A [JÁTÉK CÍME] egy [MŰFAJÚ] játék ([X JÁTÉKOS SZÁMÁRA]), melyben a játékosok [IGE], hogy elérjék a céljukat.
A Levelling The Playing Field sorozatban már feltűnhetett, hogy gyakran hivatkozom a lencsékre: ezek azok a módok, amelyekkel bizonyos hangnemeket és kommunikációs módszereket tárgyalok egy termékkel vagy projekttel kapcsolatban. Úgy gondolom, általában véve három lencse létezik: objektív, szubjektív és pénzügyi. A pénzügyi lencsét elfelejthetjük, amikor a játék blurb-jéről van szó, de nézzük meg gyorsan, hogy miért fontos a másik kettő.

Az objektív lencse legfőképpen technikai szempontból beszél a munkádról. Leírhatja a műfajt, a küldetések, szintek vagy karakterek számát, vagy a világ méretét. Elsősorban igékre és főnevekre összpontosít. A szubjektív lencse a játékodat az élmény szempontjából mutatja be. Az érzéseket, hangulatot és atmoszférát írja le. Ez a lencse elsősorban melléknevekre és igékre összpontosít.

Úgy vélem, hogy egyetlen jó blurb sem lehet teljesen objektív - sőt, jobbára úgy gondolom, hogy egyetlen értékesítési célú szöveg sem lehet teljesen objektív -, ami magában foglalja a felsorolt pontjaidat, a teljes leírást és a tagline-t is.

Nézd meg a következő pontot egy (sajnos elkaszált) verekedős játékhoz, amelyhez marketing tanácsot adtam, kb. egy évvel ezelőtt. A játék egy közeljövőbeli univerzumban játszódott, az egyediségét pedig a (majdnem) teljesen elpusztítható környezet adta:

Válassz 42 különböző karakter és 12 rombolható környezetű pálya között.

Ez 100%-ban korrekt, de egyben unalmas és fantáziátlan is. Ami még rosszabb: nem közöl alapvető információkat a játékról, beleértve a műfajt és a hangulatot. Adjunk egy kis színt a leírásnak, és tegyük kicsit egyértelműbbé a hangulatot is. És ami a legfontosabb, lássuk, hogy a "különböző" szót le tudjuk-e cserélni valami olyanra, ami meghatározóbbnak tűnik - valami olyasmire, ami érzékelteti, hogy mi lehet a különbség a karakterek között.

Legyél úrrá több, mint 40 egyedi harcoson, eltérő mozdulatokkal és képességekkel, akikkel lenyűgöző, rombolható helyszíneken küzdhetsz meg, egy közeli jövőbe helyezett sci-fi univerzumban.

A második - kevesebb - tárgyi információval rendelkezik, de jobban olvastatja magát, mert szuggesztívebb. Nem elég csak tudni a dolgok számát: fontos tudni, hogy ez miért számít. Senkit nem érdekel, hogy 12 pálya van, mert nem tudják, mit kell csinálni, vagy hogy a pályák egyáltalán jók-e, és hogy ez mit is jelent az élmény szempontjából. Ha csak egy dolgot jegyzel meg ebből a cikkből: ne használj számokat kontextus nélkül.

Ettől függetlenül, még ha jobb is, ez túl sok szó! Amit írunk, az továbbra is egy blurb, és minimalizálni akarod a szavak számát: gondolj erre az írásra úgy, mint a matematikai egyenletekre - ha le tudod egyszerűsíteni a mondatot, miközben ugyanazt írod, akkor tedd meg.

Nézzük tehát még egyszer:

Legyél úrrá több, mint 40 egyedi harcoson, eltérő mozdulatokkal és képességekkel, akikkel lenyűgöző, rombolható helyszíneken küzdhetsz meg, egy közeli jövőbe helyezett sci-fi univerzumban.
A "mozdulat" talán utalhat a "képességre", szóval ezt máris megpróbálhatjuk elhagyni. És a közeli jövő, valamint a sci-fi potenciálisan következik abból a tényből, hogy a csaták az egész univerzumban zajlanak, szóval ezt is elhagyhatjuk. Lehet, hogy a "látványos" szót be tudnánk olvasztani a "rombolható" szóba, és ezzel megspórolhatnánk egy újabb szót.
Tehát valami ilyesmit kaphatunk:

Kelts zűrzavart az egész univerzumban, miközben hatalmas harcosok széles skáláján leszel úrrá.

Vagy talán egy kicsit jobban a karakterekre fókuszálva:

Legyél úrrá 42 egyedi harcoson, és járjon pusztulás a nyomodban az univerzumban, bármerre is mész.

Vedd figyelembe, hogy mindkettőnél egyértelmű hangulatot idézünk fel: bármilyen harcot is vívnak ezek a karakterek, a játék sejteti, hogy azok nagyon pusztítóak lesznek, és a játék a karakterek kitanulásáról szól. Szubjektív hangvételt vagy ízt adtunk a szövegnek - és tekintve, hogy a "Válassz 42 különböző karakter és 12 rombolható környezetű pálya között." szöveggel kezdtük, azt hiszem, most már egyértelmű, hogy világosabban kommunikáljuk, hogy mi is a játék - és hangsúlyozzuk a rombolható környezet egyediségét is.

A blurb írás, mint a legtöbb szövegírás, a tömörség és az egyértelműség gyakorlása - de az egyértelműséget gyakran félreértik, amikor azt hiszik, hogy az objektivitást jelenti. A játékok végső soron érzelmi műalkotások - az emberek nem azért játszanak a Street Fighterrel, mert 42 karakter van benne - a Street Fighterrel a kitanulhatóság érzése, a nosztalgia, a mechanika, valamint a szórakoztató és változatos karakterek miatt játszanak. Fontos, hogy a kommunikációban mindig jól megválasztott jelzőkkel vagy gondosan megválasztott igékkel fejezd ki, miért fontos valami.

Ismétlem, nem ezen áll vagy bukik a játékod, de az, hogy a blurb megírását tiszta gondolkodásmóddal közelíted meg, teljes mértékben dönthet az eladásokról. Végül is, minden eladás számít: akár jól is csinálhatod.


GYAKORLATOK:


  1. Olvasd el néhány játék rövid leírását, funkciólistáját és blurb-jét a legújabb, vagy a készülő játékod műfajában. Jegyezd meg az esetlegesen meglévő mintákat, vagy használt szavakat. Lehet, hogy bután hangzik, de minden igéhez, főnévhez vagy melléknévhez - fogj egy (online) szótárt, és nézz utána minden fontos szó szinonimájának. Néha van egy jobb és pontosabb szó, ami éppen csak nem jut az eszedbe.

  2. Egyszerűsítsd a mondataidat. Keress egyszerűsítési lehetőségeket, kerüld a szószaporítást és a szinonimahalmozást, valamint a felesleges felsorolásokat. Az emberek hajlamosak arra, hogy mindenből megpróbáljanak hármas listát készíteni, ahogy én is tettem az imént.

  3. A legsikeresebb szövegírói tipp, amit valaha tanultam, hogy hagyd, hogy mások írják meg helyetted. Ha a játékod már megjelent, vagy rendezvényeken vagy - olvasd el a kritikákat, hallgasd meg, mit mondanak az emberek. Ha találsz benne valami emlékezetest, tudd, hogy sosem késő módosítani a szövegeden.


Ez a cikk egy fordítás. A fordítás a szerző engedélyével történt.
© Rami IsmailA Subjective Bullet Point