Helló világ!

A Godot Engine alapjai - I. Pong
2021-06-06 · 22:48
Ha valaki új programozási nyelvet tanul, vagy egy új fejlesztői eszközt kezd el használni, az első dolga általában hogy létrehoz egy “Hello World!” programot, ami semmi mást nem csinál, csak kiírja ezt az üdvözlést a képernyőre, így biztosítva a felhasználót arról, hogy minden működik. Tegyük hát mi is ezt.


Új scene létrehozása


Először is szükségünk lesz egy scene-re, ahol az események történni fognak. Az Editor bal oldalán láthatunk egy négy elemű listát:
root node létrehozása


Mivel, mi egy egyszerű 2 dimenziós játékot készítünk, kattintsunk az első, 2D Scene feliratú gombra. A lista helyét egyetlen Node2D nevű (és típusú) node veszi át. Kattintsunk rá duplán, hogy átnevezzük, legyen a neve “Hello” (ne használjunk ékezetes vagy speciális karaktereket), majd mentsük el Hello.tscn néven - [Ctrl] + [S]. A mentés alapértelmezetten a játék főkönyvtárába történik, így nincs más teendőnk, csak kattintsunk a Save gombra.

Az a terület, ahol létrehoztuk a Hello nevű node-unkat, a scene tree. Az első node, amit itt létrehoztunk, az a root node, a többi node az ő leszármazottja lesz.

A játékot az [F5] megnyomásával tudjuk futtatni. Elsőre egy hibaüzenetet fogunk kapni, miszerint nincs megadva alapértelmezett scene.
nincs alapértelmezett scene


Kattintsunk a Select-re, majd válasszuk ki az előbb elmentett Hello.tscn nevű fájlt és kattintsunk az Open gombra (vagy egyszerűen csak kattintsunk duplán a fájlon). Ha mindent jól csináltunk megjelenik egy ablak szürke háttérrel és… semmi más nem történik. Nyomjuk meg az [F8] billentyűt, hogy bezárjuk az ablakot.


Szöveg kiírása


Kattintsunk jobb gombbal a Hello node-ra és válasszuk az Attach Script lehetőséget. A felugró ablakban a Template-et állítsuk át Empty-re, minden mást hagyjunk alapértelmezetten, majd kattintsunk a Create gombra.
Attach Script ablak


Egy kódszerkesztő jelenik meg, melyben csak ennyi áll (fontos a kis- és nagybetű):

extends Node2D

Ha emlékszünk még, a node-unknak is ez volt a neve eredetileg. Amikor átneveztük, akkor a típusa nem változott. Ebben a script fájlban a Node2D minden tulajdonságát kihasználhatjuk. Vannak más node típusok is, mind egyedi tulajdonságokkal, ahogy majd később látni fogjuk. Kezdjük is el megírni az első kódunkat:

func _ready():

Már az _r begépelése után fel fogja ajánlani egy listában, nem is kell tovább gépelnünk, csak nyomjunk egy [Enter]-t. Kezdjünk új sort az [Enter] ismételt megnyomásával. Láthatjuk, hogy a következő sort beljebb kezdte, ne menjünk vissza sor elejére, hanem onnan folytassuk (a Godot-ban fontos a szöveg tagolása, ha eltérünk a várttól, hibaüzenetet fogunk kapni):

    print(“Helló világ!”)

Ha mindent jól csináltál, akkor így kell kinéznie a teljes kódnak (a # kezdetű sorok csak magyarázatok, azok nem részei a kódnak):

extends Node2D

# a _ready() függvény automatikusan végrehajtódik
func _ready():
    # kiíratás az Output panelre
    print(“Helló világ!”)

Indítsuk el újra a programunkat az [F5] megnyomásával. Ismét megnyílik a szürke ablak és… továbbra sem történik semmi?

De igen, csak nem itt, hanem az Editorban. Ha átváltunk az Editorra, akkor lent az Output panelen láthatjuk, hogy csakugyan kiírta, hogy “Helló világ!”.

Hurrá, kész az első programunk!