Alapozó

A Godot Engine alapjai - I. Pong
2021-06-06 · 22:44
Mielőtt bármit is csinálnánk ismerkedjünk meg egy kicsit a fejlesztőeszközünkkel.


Letöltés és telepítés


A Godot Engine egy ingyenes, nyílt forráskódú játékmotor (ami magyarul kissé viccesen hangzik, ezért hívhatjuk angolul game engine-nek is), mely beszerezhető a hivatalos weboldalról, de több más helyről is elérhető, pl. itch.io-ról vagy Steamről. Én az utóbbit ajánlom, mivel az alapból tartalmaz mindent, amire szükségünk lesz később, és elég sok példaprogrammal is érkezik, melyek szabadon módosíthatóak, így sokat segíthetnek a tanulásban. A Steames verzió előnye továbbá, hogy a frissítéseket is automatikusan megkapjuk, így emiatt sem kell aggódnunk. Az engine dokumentációja itt érhető el (angol nyelven). Ha sikerült a letöltés, akkor ideje elindítani az engine-t.


Nyelv kiválasztása


Első indításkor a Godot automatikusan az operációs rendszer nyelvére állítja be magát, azonban a magyar nyelvű fordítás még nem teljes, így én az angol nyelvű felületet ajánlom, ez a leírás is azt fogja alapul venni az elnevezéseknél.

A nyelvet a jobb felső sarokban lévő legördülő menüben tudjuk kiválasztani. Ha eddig nem így lett volna, akkor most válasszuk ki az English [en] lehetőséget. Ha ez megvan, kattintsunk a jobb oldali menüben a New Project gombra.
nyelv beállítása és új projekt létrehozása

A Project Name mezőben adhatunk nevet a készülő játékunknak, legyen pl. “Pong tutorial”, alatta adhatjuk meg, hogy hova mentse azt. Ha kiválasztottuk, kattintsunk a név melletti Create Folder gombra, majd lent a Create & Edit gombra.
(A Renderer-rel most nem foglalkozunk, hagyjuk alapbeállításon - OpenGL ES 3.0)
új projekt létrehozása



Editor testreszabása


Állítsunk be egy-két dolgot az Editorban, ami kényelmesebbé teszi a munkát. Ezeket elég egyszer beállítani:

Editor -> Editor Settings… -> General -> Interface -> Theme: itt testreszabhatjuk az Editor kinézetét, ha esetleg nem tetszene az alapbeállítás, én pl. feljebb szoktam venni a Contrast-ot, hogy jobban elkülönüljenek a panelek.

Editor -> Editor Settings… -> General -> Text Editor -> Cursor: pipáljuk ki a “Scroll Past End of File” mezőt, így hosszabb kódoknál nem kell mindig a képernyő aljára szorulnunk, hanem feljebb tekerhetjük a legalsó sort.

Editor -> Editor Settings… -> General -> Text Editor -> Completion: írjuk át a “Code Complete Delay” értékét 0.1-re (másodperc), így hamarabb fogja feldobni a listát, ahonnan kiválaszthatjuk majd azt, amire épp szükségünk van.

Editor -> Editor Settings… -> General -> Interface -> Scene Tabs: pipáljuk a "Restore Scenes on Load" lehetőséget. Így, ha bezárjuk az Editort, a korábban nyitva hagyott scene-ek a következő indításkor is meg fognak nyílni automatikusan - alapból csak a main scene nyílna meg.


Project testreszabása


A Project-et minden alkalommal külön kell beállítani, mivel rengetegféle különböző játékot készíthetünk. A mostanihoz, használjuk az alábbi beállításokat:

Project -> Project Settings… -> General -> Display -> Window: állítsuk át a Size Width értékét 1280-ra a Height értékét pedig 720-ra, így a játékunk egy 1280×720 felbontású ablakban fog futni, amit természetesen kitehetünk teljes képernyőre is, ehhez azonban át kell állítanunk még pár dolgot.

Görgessünk lejjeb, majd a Mode-ot állítsuk 2d-re, az Aspect-et pedig Keep-re. Így az ablakunk alkalmazkodni fog az új méretéhez és nem fog torzulni sem.